Sporten Karting

Sporten Karting

Sporten karting eller gokart som många ofta säger skulle enklast kunna beskrivas som en öppenhjulig liten racerbil. Den körs på en asfalterad bana på mellan 600 till 1300 meter bestående av raksträckor och olika kurvor. I Sverige börjar man som lägst vid 6 års ålder och det finns ingen övre ålder.

Sporten sägs ha sin början i att amerikanen Art Ingels år 1956 fäste en motor på ett chassi han byggt med några passande hjul på. Hans bygge väckte uppmärksamhet och i garage runt om började även andra bygga egna gokart. Detta börjar dock vara ganska många år sedan idag…

Det finns tävlingar för dessa äldre kartar och har man chansen så kolla på en historisk kartingtävling. Det är inte utan att man förundras över modet bland äldre kartåkare.

Idag är sporten väldigt tekniskt utvecklad och det finns många regelverk att förhålla sig till. Både chassin och motorer har många timmars utveckling bakom sig. Om garaget var kartingsportens födelseplats så är Italien och ett antal olika fabriker dess hemvist idag. Det finns självklart märken som produceras i andra länder men det mesta kommer ifrån Italien. Datorer har blivit en stor del av sporten och i princip alla förare har på ratten en liten dator monterad som mäter allt möjligt via olika sensorer. Data som sedan analyseras i depån för att optimera både förare och maskin.

Om man läser biografin på de flesta, för att inte säga alla, av dagens förare i F1 och större tävlingsbilar så har de någon gång i sin karriär kört karting. Vissa bara något år samtidigt som andra i princip kört karting ända till precis innan de gått upp i F1.

Även om dagens kartar produceras i maskiner och datorer med en extrem precision så är grunden ganska enkel. Ett rörramschassi med stel bakaxel som drivs av motorn och en styrning som med några få rörliga delar svänger på framhjulen. Mitt i chassit sitter en enkel stol där föraren sitter obältad i sin overall med skor, handskar och hjälm. Väldigt förenklat!

Även om de flesta börjar köra karting i ganska unga år så är det inga problem att starta sin karriär även om du fyllt 50. Oftast så skulle jag säga att man startar vid typ 10-årsåldern och inkörsporten är antingen att man prövar hyrkart eller att man besöker ett evenemang vid någon av alla klubbar och provar en kart där.

Nedan följer en beskrivning av de klasser som idag, 2020 finns i Sverige.

Cadetti. Den första klassen där förare från 6 års ålder kan börja köra och inga tävlingar utan endast uppvisningar och utbildningsheat arrangeras. Det finns ett antal olika motor-/chassialternativ men justeringarna som man får göra på karten är väldigt små och inga regndäck förekommer. När denna klass kör så är antalet förare begränsat till 15 stycken. Kort sagt en instegsklass där det ska vara kul och enkelt! Klassen har startmotor med batteri så det är enkelt att starta.

Micro. Den första tävlingsklassen där förare mellan 8 och 10 år kör med motorer på 95cc. Nu får den som sköter det mekaniska börja jobba betydligt mer. Man får byta drev (utväxling) och därmed förändra vart man vill ha motorns styrkor. Däcken är olika mellan regn och torrt men gällande torrdäck ganska hårda så de ska hålla lite längre. Motorerna är faktiskt svenska och tanken är att klassen ska vara jämn med mer avgörande på förare än motor. Det är fritt att välja chassi till fabrikat men det måste vara godkänt. Klassen har startmotor med batteri så det är enkelt att starta.

Mini. Steget från Micro till Mini är väldigt enkelt. Egentligen så skiljer det vara på en motordetalj och vikten på ekipaget. Nu ska åldern vara 10 till 14 år. Har varit en väldigt stor klass i Sverige och startfält på mer än 30 förare förekommer fortfarande ofta. Klassen har startmotor med batteri så det är enkelt att starta.

J60. En mer internationell klass som de senaste åren vuxit mycket i Sverige. Motorer på 60 cc. Ålder på förarna är 10 till 13 år. Torrdäcken är mjukare än i Micro och Mini vilket gör att det går lite snabbare genom kurvorna och här kan man precis som i alla klasser välja chassi fritt bland tillverkarna men även motorerna finns i flera olika fabrikat. Dessa ska dock stämma med regelboken så helt fritt är det inte. Då klassen är internationell så kan man ta sin kart och bege sig ut i Europa om man har tiden och pengarna. Klassen får ofta vara med på Svenska Mästerskapen som inbjudningsklass men ingen Svensk Mästare utses. Klassen har startmotor med batteri så det är enkelt att starta.

J125 eller Junior 125 som beteckningen står för. Nu börjar det gå fort! Klassen är från 12 till 15 år och nu träffar vi för första gången på vattenkylda motorer. Om klasserna upp till J125 benämnts som ”små kartar” så kliver vi nu upp i ”stor kart”. Det är ganska enkelt att se skillnaden på små och stora kartar. Mest tydligt är förutom storleken, vattenkylaren som antingen sitter utmed motorn eller på motsatt sida utmed föraren. Som namnet på klassen antyder så är motorerna större, 125 cc. Fortfarande så har klassen startmotor med batteri så det är enkelt att starta. Denna deltar vid Svenska Mästerskapen men vinnaren får titeln Riksmästare. Finns flera olika motorer men huvudsakligen två märken dominerar i Sverige. Iame och Rotax.

S125 eller Senior 125. Mycket är lika med J125 men motorerna har en avgasventil som gör att de får ytterligare lite effekt. Förarna är från 14 år och uppåt. Finns säkert både en och två förare i större startfält som innehaft körkort fler år än några av de yngre förarnas ålder. Samma regler runt de Svenska Mästerskapen som J125.

OKJ, står för Original Karting Junior. Internationell klass där förarna är från 12 till 14 år. Den största skillnaden på denna klass och alla tidigare presenterade klasser är avsaknaden av startmotor och batteri. Här är det direktdrift som gäller och om man har otur kan det bli långt att springa knuffandes en kart framför sig. Avsaknaden av startmotor och koppling gör också klassen lite snabbare än de tidigare. Detta tillsammans med mjuka däck gör att man vid sammanslagna fält med olika klasser ofta kan se en 12 åring i en OKJ köra snabbare än en äldre förare i en S125. Samma förutsättningar dock gällande chassi och motorer, du väljer bland ett flertal fabrikanter. Vinner du Svenska Mästerskapen i denna klass så är det bara att sätta fast nummer 1 på karten och titulera sig Svensk Mästare!
Då det är i just denna klass som Christian kommer köra 2020 så kan vi lägga till att vi kör DR som chassi, tillverkat i Italien och bakom namnet DR står Danilo Rossi, en mycket duktig förare på 90-talet som nu producerar sitt eget märke i den lilla staden Arce i Italien.
Motorn som Christian kör med är av fabrikatet Modena, även det från Italien. Ett relativt nytt märke som är på väg upp inom kartsporten.

 

OK, står Original Karting. Förarna är från 14 år. Precis som i skillnaden mellan J125 och S125 så finns här en avgasventil som gör motorn ännu starkare. Däcken man kör på är ännu mjukare än i OKJ och det går vansinnigt fort. Svenskt Mästerskap i denna klass. Då klassen kostar en hel del att köra så är startfälten i Sverige tyvärr ofta väldigt små men duktiga svenska förare kör då istället mycket i internationella tävlingar ute i Europa. Bland de senaste att skörda stora framgångar kan nämnas Dino Beganovic som i januari 2020 presenterades som en av förarna i Ferraris ungdomsakademi.
Som förare i svenska DR-teamet så ser vi mycket fram mot att följa vad föraren Alex Dunne kan prestera i denna klass för fabriksteamet i Europa i år.

 

 

KZ2. För förare från 15 år. Nu byter vi nästan helt koncept. Alla tidigare klasser kör med rullande starter där förarna kör på två led fram mot starten och sedan på signal får börja byta spår och köra om varandra. Detta då några av klasserna inte kan stå still med sin direktdrift och att inte kopplingen på övriga ska få jobba så mycket.
KZ2 har nämligen både växellåda och koppling. Med dessa så sker starten istället stillastående. Motorn är även här på 125 cc men med de 6 växlarna i växellådan kan motorns register bli mycket vassare och därmed jobba intensivare. Även bromsarna förändras för första gången här. Alla tidigare klasser har endast broms på den stela bakaxeln. Nu bromsas även framhjulen och detta gör att man kan bromsa snabbare och hårdare än övriga klasser. Svenskt Mästerskap i denna klass.
Sverige har de senaste åren haft stora framgångar i denna klass och senast säsongen 2019 så kunde Emil Skärås från Västerås titulera sig Europamästare. Att samma år ta bronset i VM är ju inte fy skam det heller.

DD2. En klass som även den går lite mot strömmen. Förarna måste vara över 35 år och det finns inte heller någon kedja, vilket alla andra klasser har. Här går istället bakaxeln rakt igenom motorn och motorn har 2 växlar. Bromsar likt i KZ2 och här brukar det bjudas på mycket racing när oftast rutinerade förare som inte längre kör lika aktivt som när de tidigare tävlade gör upp ute på banan. Inget SM i denna klass.